7 Şubat 2016 Pazar

İnsancıl Kuramının Temel İlkeleri ve İletişim Engelleri



                                                      İnsancıl Kuramının Temel İlkeleri
1. Saygı ve Değerlilik : Rehberliğin temelinde yatan insancıl (hümanistik) kuram her insanın sadece insan olmakla saygıya değer olduğunu savunmaktadır. Rehberlik hizmetleri sunan bireyler insana saygıyı ön plana alırlar. Bu anlayış arkasında koşulsuz kabulü getirir.
Koşulsuz kabul dini ,ırkı , cinsiyeti ne olursa olsun tüm insanları olduğu gibi kabul etmeyi ifade etmektedir. Ayrıca saygı ilkesine göre her biri kendisi için en iyi seçme eğilimindedir.
Bu nedenle bireyler seçimlerinde Özgür bırakılmalıdır. Yine bu ilkeye göre her biri kendi problemini çözebilme gücüne sahiptir.
O nedenle rehberlikte öğrenciye balık verilmez balık tutmak öğretilir ve amaç olmalıdır.
burada önemli olan öğrencinin özerkliğini kazanmasına yardımcı olmak olmalıdır.

2. İçtenlik ve dürüstlük:  rehberlik hizmetlerinin sunanların bu hizmeti alan kişilere olan ilişkilerinde içten dürüst doğal ve sahiden olmaları Temel ölçütlerdendir.

3. Kendini açma:  Psikolojik danışma sürecinde Danışman yeri geldiğinde danışanı ile benzer bir sorunun paylaşıyorsa bu beceriye kendini açma denir. Bu süreçte iki nokta önem taşır.
Bunlardan birincisi , danışanın dürüst ve içten olması, diğeri ise bu sürecin tanışan için olduğunun unutulmamasıdır.

4. Saydamlık: Öğretmenler öğrencileri ile kurdukları ilişkiler de saydam olmalı başka bir ifade ile zaman zaman onlarla duygu ve düşüncelerini dürüst bir şekilde paylaşmalıdırlar.
Bu paylaşımda öğrencilerime incitmemeye özen gösterilmelidir.
Öğretmenim bazen duygu ve düşüncelerini öğrencisi ile paylaşması “bu davranışınızdan çok dolayı çok gururlandım. “Ya da “hatamı kabul ediyorum ve özür diliyorum. “
Gibi ifadeler kullanılması sırası ile saydamlar ve dürüstlüğü örnek olur.

5.Hatalarını kabul edip özür dileme: Ayrıca bir öğretmen hatalarını kabul edip öğrencilerden özür dileyen bilmelidir. Bu yolla öğretmen hem dürüst ve uygun davranış olur hem de öğrencilerine model olur.

6. Empati: Empati bir bireyin objektifliğini kaybetmeden kendini bir başkasının yerine koyarak onun duygu ve düşüncelerini anlamaya çalışmasıdır. Empatik anlayış temel bir iletişim becerisidir.

İLETİŞİM ENGELLERİ

  • İletişim engelleri şunlardır: 
  • Emir vermek
  • Uyarmak gözdağı vermek 
  • Ahlak dersi vermek 
  • Öğüt vermek, çözüm ya da öneri getirmek 
  • Nutuk çekmek
  • Mmantıklı düşünceler önermek 
  • Yargılamak, eleştirmek, suçlamak
  • Ad takmak , alay etmek
  • Yorumlamak ,analiz etmek 
  • övmek ,aynı düşüncede olmak 
  • Güven vermek ,desteklemek, avutmak
  • Soru sormak ,sorguya çekmek 
  • Kıyaslamak


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder