9 Ocak 2016 Cumartesi

Eğitim Dünyasında İlk Eğitim Kurumları Kimlere / Hangi Medeniyetlere Aittir

Eğitim Dünyasının İlk Eğitim Kurumları Kimlere Aittir

Eğitim dünyasının , kuşkusuz en önemli  etkeni yazının geliştirilmesidir. Yazının ilk mucidi olan uygarlık Mezopotamya uygarlığı olan Sümerlilerdir. Bu bakımdan eğitim dünyasının kurucu mimarları Sümerlilerdir.
 

Yazının icadı insanlığın tarihini eğitim yolu ile kuşaklar arasında aktarılmasını , kültür ve bilgi birikimini sağlayan yegane unsurların başında gelir.
 

Mezopotamya Uygarlıklarının Katkısı
 

Yazının ilk olarak geliştirilen toplum olan Sümerliler MÖ 3200’lü yıllarda sistemli , kurumsal eğitim sistemini geliştiren ulustur.
Sümerlilerin geliştirmiş olduğu eğitim geleneğini , onların ardılları olan uluslar tarafından örnek alınmış ve geliştirilmiştir.
Sümerliler sadece yazıyı geliştirmekle yetinmemiş,onun yanında matematik ,takvim ,geometri ,ölçüm araçları ve edebiyat gibi disiplinler de  tarih sahnesine çıkmıştır.
 

Sümer uygarlığından sonra aynı bölgede hüküm süren İsrailoğulları, Asurlular ,Fenikeliler ve Akadlar Sümerlilerin ardılları olarak onların sistemsel geleneklerini sürdürmüşlerdir.
 

Yunan uygarlığı kendi eğitim sistemini oluştururken Mezopotamya uygarlığı olan Fenikelileri örnek almışlardır.Başka bir uygarlık olan Yahudiler de eğitim alanında önemli gelişmelere katkı sağlamışlardır.
 

MÖ 4-5 Yüzyıllarda yaşamış olan Yahudi peygamber yada din adamı olan EZRA’nın kurmuş olduğu ve tarihte halka açık olan ilk kurumsal okulu Kudüste açmış ve hizmet vermiştir.
Mezopotamya uygarlıklarının dışında doğu uygarlığı olan Hint Uygarlığının da eğitim dünyasına önemli katkıları olmuştur.
 

Hint Uygarlığı
Hint uygarlığına ait olan Gurukul eğitim sistemi , eğitim dünyasının önemli aktörüdür.
Kastlara ayrılmış olan Hint Uygarlığının en zengin kastlarının çocukları Gurukul’larda ücretsiz eğitim görmekteydiler.
 

Daha sonra eğitimi hızla yayan Budizm ve Janizm sayesinde gelişen eğitim sayesinde , tarihte en eski üniversitelerinde biri olarak kabul edilen Nalanda  ,Takshashlia , Ujjain ,Vikramshila gibi üniversiteler MÖ 7. yy da kurulmaya başlamışlardır.
 

Hin uygarlığındaki gelişmeleri örnek alan İslam medeniyeti , Selçuklu vezirlerinden olan Nizam ül Mülk’ e esin kaynağı olmuş ve Nizamiye Medreselerini kurmasına öncülük etmiştir.

Sevgi ,bilgyle kalın….

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder