18 Ocak 2016 Pazartesi

Sınıfta Kronik Düzeydeki İstenmeyen Davranışlar ile Baş Etme Yöntemleri



Sınıfta kronik düzeydeki istenmeyen davranışlar ile baş etme
Sözel olmayan işaretleri, sözel uyarılar ve yaptırım uygulama gibi stratejiler ısrarlı davranış problemleri olan kimi öğrencilerin sorunları ile başa çıkmada geçerli bir durum olmayabilir.  Eğer öğretmen böyle bir durumda güç kullanarak yani öğrencinin kaybettiği bir Savaşı başlatırsa öğrenci kaybetme pahasına kendi bildiği şeyleri yapmaya , güç kullanmaya , istenmeyen davranışları göstermeye devam edecektir.

Gordon’a göre böyle bir durumda öğrenci ne de öğretmenin güç kullanmayacağı , her iki taraf için de kabul edilebilecek ve her birinin kazanacağı çözümler üretmeye yönelik olan problem çözme yönteminin önermektedir. Öğrencinin katılımını gerektiren ve davranışlarını kontrol etmek için öğrenciye sorumluluk verir “ kaybeden Yok” ya da “problem çözme yöntemi” altı aşamadan oluşan bir süreçtir. Şimdi bu altı aşamayı tek tek ele alalım.

1.Sorunu tanımlamak: En önemli basamaktır bu. Öğretmen etkin dinleme ve ben dili iletileri kullanarak öğrencilerin sorunlarından uzaklaşmalarına ve sorunu tanımalarına yardım etmelidir. Bu aşamada öğretmen bir çözüm bulmaya da değerlendirme yapma yolunda gitmez, gereksinimlerinin farkına varıp ve bunu dile getirme konusunda öğrencilere yardımcı olmaya çalışır.

2.Olası çözümler üretmek: Burada amaç beyin fırtınası ile üretilen çözümler üzerinde değerlendirme yapmaktan öğrencilerin sorunları ile ilgili farklı çözüm değerleri üretebilmeleri sağlamaktır. Bu aşamada öğretmenin yapması gereken şey öğrenci katılımını yüreklendirme ve öğrenciye rehberlik yapmak olmalıdır.

3.Çözümleri değerlendirme: Dile getirilen duygu ve düşüncelerin doğru bir biçimde anlaşıldığından emin olmak için etkin dinleme kullanılmalı çözümde uzlaşana dek herkesin görüşü alınmalıdır.

4.Karar verme:  Herkesin beğendiği ,benimsediği , çözümü bulmak burada çok önemlidir.  Ortak karar alma yönünde çalışma ve öğrencilerden , her çözümün seçildiğinde nasıl işleyeceğini akıllarında geçmelerini istemek gerekir. Önerilen çözüm yollarının karar verilmeden önce kararların  test edilmesi sağlanıp uygulama öyle yapılmalıdır.

5.Kararın nasıl uygulanacağını belirleme: Karar alınırken kimin neyi ne zaman yapacağı açık olmak zorundadır.  Bu nedenle standartlar belirlenmeli not edilmelidir.

6.Çözümün başarısını değerlendirme: Bu basamağın ana düşüncesi sorunun çözümüne etkili olup olmadığını denetlemektir.

Bu basamakların tamamını yaptıktan sonra, eğer öğretmenler yine de problemleri çözme olanağı bulamıyorsa ,karşılaşılan sorunun ciddiyetine bağlı olarak gerektiğinde aileye bir danışman ya da psikologdan profesyonel yardım alması önerilmelidir. 

Sevgiyle kalın.....

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder