7 Şubat 2016 Pazar

İletişim , İletişim Becerileri ve İletişim Yolları Nelerdir ?



                           İLETİŞİM VE İLETİŞİM BECERİLERİ

1-) İLETİŞİM NEDİR ? Psiko sosyal bir varlık olan insanın temel ihtiyaçlarından biri diğerleri ile iletişime girmeleridir.
İletişim en genel şekli ile bireyler arasında mesaj alışverişi olarak tanımlanabilir.
Dolayısıyla iletişimde mesaj falan ve mesajı veren olmak üzere en az iki kişi vardır.
İletişim kişilerin kültür ,algı ,tutum ve düşünceleri gibi birçok faktörü etkilediği için karmaşık bir süreçtir.
Sağlıklı bir iletişimin oluşabilmesi için öncelikle bireylerin birbirini dinlemesine ihtiyaç vardır.
 
2.DİNLEME: Uygun bir dinlemede temel olarak iki tür dinleme türü vardır.
a. Edilgen dinleme : Edilgen dinlemedi biri Beden dili ile karşıdaki kişiye onu dinlediğini mesajını verir. Burada beden karşı tarafa yönelmiş göz teması kurulmuş jest ve mimiklerle karşı tarafın dinlendiğinin imajını verilmiştir.
Ancak bu dinleme türü iletişimin sürdürülebilmesi adına yeterli olmayabilir. En uygun dinleme türü etkin dinlemedir.
b.Etkin dinleme: Dinleme türü karşıdaki kişinin anlattığının anlaşılmasını sağlar.
edilgin dinleme de yapılanları ek olarak sözel etkileşimi de gerektirir. Ayrıca karşıdaki kişiye ilişkin onun anlaşıldığını ifade eden geribildirimler ve iletileri de içerir.

3.İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN FAKTÖRLER:
1. Edilgin dinleme (Sessizlik) : Karşıdaki kişiyi dinlendiği mesajını verdiği için konuşmaya başladıktan sonra devam etmesini sağlar. Önce karşıdaki kişiye ne kadar anlaşıldığına ilişkin mesaj vermez.
 
2. Kabul tepkileri : Karşıdaki kişi dinlenirken ona dinlendiğini iletmek üzere sözel ya da sözel olmayan tepkiler verilebilir. Bunlara örnek olarak baş sallamak Gülümsemek , hı hı , evet demek verilebilir.
 
3. Kapı aralayıcılar ve konuşmaya Çağrı:  İletişimdeki karşıdaki kişinin kendisini daha iyi anlatabilmesi için açık uçlu sorular sormaya ihtiyaç vardır. Bu sorular karşıdaki bireye onu dinlemek ve onu anlamak istendiğini göstermekte oldukça etkilidir.
Sağlıklı bir iletişimde çoğunluklar neden,  niçin sorularını kullanmaktan kaçınmak bunun yerine ne nasıl sorularını kullanmak daha uygundur. Genel çerçevede bu süreçte iki tür soru kullanılır.
Buradan biri Kapalı uçlu diğeri açık uçlu sorulardır.
Kapalı uçlu soru genellikle bir soru eki ile sorulan ya da çoktan seçmeli olarak verilen soru türüdür. Bu soru türünde cevaplayıcıya soruyla birlikte cevap seçenekleri sunulmaktadır.
Örnek:  Ödevini yapmadın değil mi?

1. Evet  2. Hayır
Açık üçlü soru ise genellikle ne nasıl gibi bir soru sözcüğü ile sorulan bir soru türüdür.
cevap tamamen cevaplayıcıya aittir.
Örnek . Nasıl ders çalışırsın ?

4. Etkin dinleme: Dinlemek belki de en önemli İletişim becerisi olarak ifade edilebilir.
Çok kolay görünmesine karşın yaşanan birçok iletişim probleminin kaynağında dinlememek vardır.Dinlemenin hem sözel hem de sözel olmayan ifadelerle uygun şekilde yapıldığı etkin dinleme en uygun Sağlıklı iletişim de yapılan dinleme türüdür.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder