Gagne , zihinsel gelişim ile ilgilenen bir diğer Kuramcıdır. Gagne’ye göre çocuk dünyaya gelirken verilecek olan her şeyi almaya hazır halde gelir , yani doğuştan bir donanımla dünyaya gelir.
Daha sonraki zihinsel gelişimi de bu doğuştan donanımlı elde ettiği deneyimlerinin birikimine bağlı olarak ortaya çıkar. Onun için tüm bilgilerin kaynağı deneyimdir.
Bu deneyimler yolu ile bireyin basitten karmaşığa doğru bir sıra ile zihinsel gelişimine devam eder. Gagne öğrenme ve düşünme ile ilgili görüşlerini açıklarken sekiz farklı adımda gerçekleştiğini söyler. Öğrenmenin en son ve en istenen adamının problem çözme adımı olduğunu söylemektedir.
Ona göre problem çözme aşamasına ancak daha önceki yedi adım gerçekleştirilerek ulaşılabilir ve bu aşama düşünme sürecinde nitelik ve nicelik açısından Ulaşılması en zor ancak ulaşılması en çok istenen aşamadır.
Ggne'nin Zihinsel Gelişim Aşamaları
İşaret Öğrenme:
Bu düzeydeki birey uyarıcılara tepki vermeyi öğrenmiştir.
Yani bu öğrenme ancak tepkisel koşullanma düzeyinde basit bir öğrenme türüdür.
Uyarıcı Davranım İlişkisini Öğrenme: İkinci düzeydeki biri uyarıcı ile davranım arasında bağ kurarak öğrenir yani aslında edimsel koşullanma yoluyla öğrenmenin gerçekleştiği aşamadır.
Zincirleme : Bu düzeydeki öğrenmede ise uyarıcı davranım arasındaki ilişkiyi belli bir sıra ile öğrenme esastır.
Sözel Bağ Kurma: Bu öğrenme kelimeleri ile anlamlar arasında ilişki kurmayı esas alır yani kelimeler ve onların anlamlarını öğrenmek bu basamak için temel öğrenmedir.
Ayırt Etmeyi Öğrenme: Çeşitli uyarıcılar arasındaki farkı öğrenme ve buna bağlı olarak farklı uyarıcılara farklı tepkiler verme aşamasıdır.
Kavram öğrenme: Bu tür öğrenmede ise birbirine benzer özellikleri olanlardan bir grup oluşturma ve belli ölçülere göre obje olay ve nesneleri gruplayabilme Temelli aşamadır.
İlke Öğrenme: Yol gösterici olan ve problem çözme kolaylaştıran bilgileri edilme ile ilgili olan aşamadır.
Problem Çözme: Öğrenilen ilkeleri kullanarak karşılaşılan problemleri çözmeye işaret etmektedir.
Gagne'nin Öğrenme Hiyerarşisi
Yani bu öğrenme ancak tepkisel koşullanma düzeyinde basit bir öğrenme türüdür.
Uyarıcı Davranım İlişkisini Öğrenme: İkinci düzeydeki biri uyarıcı ile davranım arasında bağ kurarak öğrenir yani aslında edimsel koşullanma yoluyla öğrenmenin gerçekleştiği aşamadır.
Zincirleme : Bu düzeydeki öğrenmede ise uyarıcı davranım arasındaki ilişkiyi belli bir sıra ile öğrenme esastır.
Sözel Bağ Kurma: Bu öğrenme kelimeleri ile anlamlar arasında ilişki kurmayı esas alır yani kelimeler ve onların anlamlarını öğrenmek bu basamak için temel öğrenmedir.
Ayırt Etmeyi Öğrenme: Çeşitli uyarıcılar arasındaki farkı öğrenme ve buna bağlı olarak farklı uyarıcılara farklı tepkiler verme aşamasıdır.
Kavram öğrenme: Bu tür öğrenmede ise birbirine benzer özellikleri olanlardan bir grup oluşturma ve belli ölçülere göre obje olay ve nesneleri gruplayabilme Temelli aşamadır.
İlke Öğrenme: Yol gösterici olan ve problem çözme kolaylaştıran bilgileri edilme ile ilgili olan aşamadır.
Problem Çözme: Öğrenilen ilkeleri kullanarak karşılaşılan problemleri çözmeye işaret etmektedir.
Gagne'nin Öğrenme Hiyerarşisi
Gagne bilişsel süreç olan öğrenme sürecinin daha iyi anlaşılabilmesi için öğrenme sonucunda açığa çıkan öğrenme ürünlerini incelemiş ve yeni bir sınıflama geliştirmiştir.
Bu sınıflamaya göre öğrenme ürünleri basitten karmaşığa doğru 4 farklı kategoriye ayrılabilir.
1.Ayırt etmeyi öğrenme
2.Kavram
öğrenme
3.İlke
öğrenme
4.Poblem
çözme kategorileridir.
Örneğin bir kişinin karşılaştığı bir sorunu çözmek için yapması gerekenleri öğrenmesi söz konusu ise önce sorunun değerlerinden hangi açıdan farklı olduğunu görmesi sorunun çözümü için elde alınan ve olmayanları ayırt etmesi gerekir.
Daha sonra da sorunun çözümü ile ilgili ilkeleri öğrenir ve bu ilkeleri sorunun çözümünde kullanılır Böylece çözüme ulaşılır.
Örneğin bir kişinin karşılaştığı bir sorunu çözmek için yapması gerekenleri öğrenmesi söz konusu ise önce sorunun değerlerinden hangi açıdan farklı olduğunu görmesi sorunun çözümü için elde alınan ve olmayanları ayırt etmesi gerekir.
Daha sonra da sorunun çözümü ile ilgili ilkeleri öğrenir ve bu ilkeleri sorunun çözümünde kullanılır Böylece çözüme ulaşılır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder