11 Şubat 2016 Perşembe

Rehberlik Dersi Bireyi Tanıma Tekniklerinden Etkileşime Dayalı Teknikler Kpss Hazırlık Notları



                                               Bireyi Tanıma Teknikleri

Etkileşime Dayalı Teknikler:

A)Görüşme: Hakkında bilgi edinilecek biri ile yüz yüze yapılan amacı önceden net olarak belirlenmiş ve aşamaları planlanmış konuşma uygulamasıdır.

B)Ev ziyaretleri: Bireylerin yaşadıkları sosyal çevreye ve evlerinde onlarla beraber yaşayan kişileri Tanımak da biri hakkında önemli bilgilere ulaşmayı sağlayan bir başka tekniktir.

C)Drama ve oyun teknikleri: Drama ve oyun tekniklerini iki farklı etkinliği örnek gösterebiliriz.
1.Sosyodrama etkinliği: Oyun tekniklerinden yararlanılarak kişilerin insan ilişkileri konusundaki durumlarını görmeyi ve onlara kişiler arası ilişki kurma becerilerini kazandırmayı amaçlayan bir tekniktir.
2.Psikodrama etkinliği: Terapötik bir Gözlem ve tedavi aracı olan ve yöntemde bireyin iç dünyasına yönelik duygularını tavırlarını dramatizasyon ya da oyun teknikleri ile ifade ederek içgörü kazanması amaçlanır. Teknik uzmanlık ister. Sadece bu konuda eğitilmiş kişiler tarafından uygulanabilir.

D)Toplu dosya: Testi ve test dışı yöntemlerle her dönemde toplanan bilgilerin zamanında ve düzenli bir şekilde kaydedildiği dosyalardır.
Toplu dosyadaki bilgiler okul yöneticileri de öğretmenlere velilere ve öğrencilere fayda sağlamakla birlikte toplu dosyadaki bilgilerin korunmasına da özen gösterilmelidir.
Toplu dosyada yer alan bilgiler öğrencinin herkes tarafından bilinen ecek yönleri olmakla birlikte gizli bilgileri de olabilir.
Bu bilgilerin gizlilik düzeyi:

Birinci düzey öğrenciye ait olgusal Yani adı yaşı cinsiyeti açık beden kusurları gibi şeylerin herkese açık olan bilgilerdir.
 İkinci düzey Eğer veli bilgileri gizlilik kaydı koyduysa tamamen öğrencinin iyiliği için kullanılacağına dair yöneticileri ikna ettikten sonra sosyal hizmet uzmanının ve araştırmacılara açıklanabilir.
Örneğin verilen gelir durumunun ya da çocuğun üvey olduğunun bilinmesini istenmemesi durumunda Veli tarafından gizlilik kaydı konulmamış ise öğrencinin akademik özgeçmişi merak ve hobileri gelecekle ilgili planları türünden bilgiler Sorumlu kişileri verilebilir.
Üçüncü düzey öğrencinin sınıf içindeki başarı sırası öğretmenler kurulunun öğrenciye tavsiyesi gibi konular bilgileri içerir.
Bu bilgileri başkaları ulaşmak istediği zaman öğrenci veya veli'nin onayı gerekmektedir.
Dördüncü düzey bilgiler psikolojik inceleme ve psikiyatrik muayene sonuçlarını tıbbi ve yasal inceleme sonuçlarını içerir.
Bu bilgiler gizlidir hiçbir koşulda ne öğrencinin kendisine ne veli'ye verilir.
Bu bilgileri isteyen bir başkasının bilgileri uygun bir biçimde kullanmak hak ve yetkisine sahip olduğuna okul yöneticilerini ikna etmesi gerekir.
Bu tür bilgilerin gizlilik derecesi nedeniyle toplu dosyadan ayrı bir yerde saklanması önerilmektedir.
E)Diğer teknikler:
1.Vaka incelemesi: bir kişinin çeşitli özellikleri hakkında mümkün olduğunca ayrıntılı bir biçimde bilgi toplama ve bu bilgileri anlamlı bir biçimde bütünleştirme işidir.
Bireylerin ve yakın çevresinden elde edilen hayat hikayesinin ötesinde başka tekniklerle elde edilen bilgileri de içerir.
Bu yöntem bilgiler arasında ilişki kurma ve bütünleştirme yoluyla sorunun kaynağını bulma ve nasıl gelişme göstereceğini yordama işlemidir.
2.Vak’a Konferansı (vaka tartışması): Vaka incelemesi yöntemini izleyen bir yöntem olarak vaka Konferansı'nda vaka ile ilgili toplanmış bilgilerin uzmanları eşliğinde bir toplantıda değerlendirilmesine dayanan bir yöntemdir.
3.Vaka tarihçesi: Bireyin kendinden elde edilen geçmişine şu anki durumuna fiziksel duygusal ve sosyal özelliklerini ait bilgileri içerir.
Vaka tarihçesi birey hakkında oluşmuş bir bilgi olarak da ifade edilebilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder