14 Şubat 2016 Pazar

Buluş / Keşfetme Yöntemiyle Öğretme Yaklaşımı Kpss Hazırlık Ders Notu



              1. b. Keşfetme Yoluyla Öğrenilmesi Yaklaşımı:

Bu yöntem Bruner tarafından ortaya atılmıştır. Öğretim bir problemle başlar.
Öğretmen problemi ilişkin kaynak önerir, Ön bilgiler ve örnekler verir, sonra problemle ilgili verileri öğrenci toplar ve analiz ederek soyutlamalara , genellemeleri ve kavramlara ulaşır.
Bu nedenle öğrencinin etkin olmasına dayalı güdüleyici bir öğretme yoludur.
Öğrenci problem çözme becerisini problem çözme aşamalarını izleyerek bu öğretim stratejisi ile kazanır.

Problem çözme aşamaları şunlardır:
1. Problemin farkına varma problemi hissetme
2. Problemi tanımlama
3. Problemin çözüm seçeneklerini belirleme
4. Bilgi toplama
5. Bilgilerin analizi
6. Genellemelere ve sonuçları ulaşma

Düşünce yeteneğini geliştirme de buluş yoluyla öğretim yaklaşımı kullanılmalıdır.
Problemin seçiminde ve çözümünde problem senaryosunun öğrencinin merakını uyandırıyor olması ve örneklerin seçimi çok önemlidir. Çünkü öğrenciler örnekleri inceleyerek kavramı ve genellemelere ulaşabilmektedirler.
Örneklerin istenen nitelikte olmaması genellemelerin öğrenilmesini güçleştirmektedir.

Buluş yoluyla öğretim öğretmenin sınıfa geçirdiği ilgi ve merak uyandıran bir soru ve örnek ile başlar. Öğretmen bu örneği verdiği önem bilgilerle öğrenciye tanımlatır. Sonra öğretmen farklı bir örnek sunar ve bu örneği de öğrenciye tanımlatır. Daha sonra iki örnek arasındaki bağlantının öğrenci tarafından kurulması sağlanır.
Böylelikle öğrenci keşfetmeye sonucu varmayı ve tümevarmayı öğrenecektir.
Öğrencilerde farklı örnekleri geçirmesi istenerek genellemelere varması sağlanırsa buluş yoluyla öğretim etkili bir biçimde kullanılmış olur.
Buluş yoluyla öğretimin kullanım aşamaları aşağıda ayrıntılı verilmiştir.

Buluş Keşfetme Yoluyla Öğretim Adımları:

1. Öğretmen örneği sunar
2. Öğrenci örneği tanımlar
3. Öğretmen ek örnekler sunar
4. Öğrenci yeni örnekleri tanımlar birinci örnekler bağ kurar
5. Öğretmen ek örnekler verir ve olumsuz örnekler sunar
6. Öğrenci örnekleri karşılaştırır ve duruma ters düşen örnekleri belirler
7. Öğretmen öğrenciden anında örneğin özelliğini ya da örnekler arası ilişkiyi olmasını ister
8.  Öğrenci tanıma yapar ve ilişki kurar
9.  Öğretmen öğrencinin örnekler bulmasını ister

Sunuş yoluyla öğretim ve soyut kavram olgu ve düşünceler öğretmen tarafından sunulur ve örneklerle açıklanırken , buluş yoluyla öğretim de önce örnekler verilir , öğrenci soyut kavram olgu ve düşünceye kendisi ulaşır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder