2 Şubat 2016 Salı

İnsancıl (Hümanistik) Kuramın Temel ilkeleri ve Benlik Algısı



                                        İnsancıl (Hümanistik) Kuram

Davranışçı ve bilişsel yaklaşımlarda bazı noktaları eksik olduğunu düşünen öğrenme yaklaşımlarından olan insancıl yaklaşımın çeşitli kaynaklarda , benlik kuramı ve kendini gerçekleştirme kuramı olarak adlandırıldığı da olmaktadır.
İnsancıl kuramcılar insanın bir Fenomen olduğunu Yani hayvanlar gibi basit yapılara sahip olmayan karmaşık süreçleri kendi içinde barındıran bir varlık olduğunu düşünmektedir. Bu yaklaşımın ilk olarak ortaya atan Maslow’dur. Diğer önemli savunucuları ise Combss ve Rogers’tir.


İnsancıl (Hümanistik) Kuramın Temel ilkeleri:


Öğrenme açısından bakıldığında insancıl yaklaşım 5 İlke üzerinde durmuştur.

  • İnsanda doğal bir öğrenme isteği vardır.
  • Öğrenilen konu ancak öğrencilerin ihtiyaçlarına ve amaçlarına uygun olarak algılandığında anlamlı bir öğrenme gerçekleştirilir.
  • Öğrenmek tehdidin ve hata yapma korkusunun olmadığı özgür ve demokratik bir ortamda gerçekleşir.
  • Öğrenme öğrencinin kendisi tarafından başlatıldığında ve öğrencinin Hem bireysel hem fiziksel yönlerini içerisinde anlamlı ve kapsamlı olur.
  • Toplumsal olarak yararlı öğrenme öğrenme süreci hakkındaki öğrenmedi yani önemli olan öğrenmeyi öğrenmek İster.


Benlik Kavramı (Benlik Algısı)

Roger’a göre benlik kavramı ya da benlik birinci veya benlik algısı kendimizle ilgili bütün düşünceler algılar , duygular ve değerlendirmelerin etkileşiminden doğan genel bir algıdır.


Benlik:

Ben neyim?

Ben ne yapabilirim ?

İleride neler yapabilirim?

Hayatta ne istiyorum?


Sorularının yanıtlarını içermektedir.
İlk iki madde gerçek benliğe ( benlik bilincini) , son iki madde ise erişebilmek istenen moral düzeyi gerçekleştirilmek istenen istek özlem ve emelleri gösteren ideal benliğe aittir.
Gerçek benlik , özpen olarak da bilinmektedir.
Gerçek benlik ile ideal benlik arasında fark ise özsaygı ya da benlik saygısı denen kavramı oluşturur.
Özsaygı ise bireyin benliğine olan saygısıdır.  Eğerl bireyin gerçek benliğii ile ideal benliği arasındaki fark büyükse özsaygısı düşük,  bu fark küçükse özsaygısı yüksek olur.

Bireyin özsaygısı da öğrenme düzeyini etkileyen önemli bir unsurdur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder